Scandinavie Tour 2019 - Dag 20, 21 & 22

6 juli 2019 - Fredvang, Noorwegen

04 July 2019

route 04 july 2019Route 04 July 2019 van Sorstraumen naar Borkenes Noorwegen

Vandaag was het erg slecht weer, veel lage hangende bewolking en zeer dichte mist op de toppen van de bergen...… was wel even spannend op de berg.

mist 3mist 2mist 4

Maar eenmaal beneden was het allemaal weer even mooi zoals verwacht. De Noorkaap route is en blijft een mooie route, wat voor weer dan ook. Door Bardu gereden wat de enige gemeente is in Troms die nergens aan zee grenst en wordt daarom de 'binnenlandsgemeente' in Troms genoemd. Mooie watervallen gezien en snel stomende rivieren.

waterval 4waterval 4waterval 2waterval 3waterval 1

Na Bardu door de gemeente Kvæfjord gereden en daar wederom gezien hoe mooi alles is hier in Noorwegen.

Een overnachtingsplek gevonden in het dorpje Borkenes wat ook in de gemeente Kvæfjord (provincie Troms) Noorwegen ligt. Het dorp bevat voornamelijk boeren. Het is gelegen op het eiland Hinnøya, ongeveer 18 kilometer ten westen van de stad Harstad. Het is gelegen langs de Kvæfjorden. De Kvæfjord kerk is gelegen in het centrum van het dorp. Het dorp is gebouwd langs het riviertje Råelva.

Kvæfjord kerk in Borkenesstaanplek 04 July 2staanplek 04 july 4staanplek 04 july 3

Oja ……. even lekker bami met pindasaus gemaakt.

eten 04 july

05 July 2019

Nou vandaag hebben we de zon...….. ziet er dan allemaal wel nog mooier uit. Vandaag toeren langs de eilandgroepen Vesterålen en De Lofoten.

Lofoten eilandengroepRoute 05 July 2019Route 05 July 2019 van Borkenes naar Vestvågøy, Noorwegen

Vandaag zal ik het meeste de eilandengroep Vesterålen rijden een eilandengroep in het uiterste noorden van de provincie Nordland in het noorden van Noorwegen. Vesterålen ligt direct ten noorden van Lofoten en in het oosten ligt Ofoten met Narvik.

Vesterålen bestaat uit vier grotere en meerdere kleinere eilanden. De vier grotere eilanden zijn, Andøya, Langøya, Hinnøya en Hadseløya.

Had wel gehoord van andere mensen dat je de route langs de eilandengroepen moet rijden, de Noorkaap route (E6) komt er namelijk niet langs, en is ook de moeite waard en daarom besloten om er ongeveer 3 dagen over te doen (gemiddelde snelheid is hier, door de smalle wegen, ook maar 40 km/h).

1341413

12815216

Uiteindelijk, nadat de navigatie me binnendoor stuurde ipv over de E10 te blijven, een fantastische overnachtingsplek gevonden aan de Noorse zee.

Staanplek 05 July 2019Staanplek 05 July 2019 1Staanplek 05 July 2019 2Staanplek 05 July 2019 3

06 July 2019

Route van Vestvågøy naar Fredvang Noorwegen

Vandaag het vervolg van de route langs de eilandgroepen Vesterålen en De Lofoten waar ik zal eindigen in het plaatje Moskenes, het uiterste puntje van de eilandengroep de Lofoten. In het plaatje Moskenes kun je de ferry nemen, wat de meeste ook doen, naar Bode wat aan het vasteland van Noorwegen ligt maar aangezien dit een boottocht is van 3½ uur wil ik dit niet Bruno aandoen, zal ik de route weer terug rijden (wat ongeveer nog 2 dagen zal duren), is niet erg want de weersvoorspelling voor de komende 3 dagen is dan ook 16 graden met veel zon, heb ik de route gezien met regen/mist & zon :-).

De Lofoten vind ik zelf nog mooier dan de Vesterålen eilandengroep, vooral de weg ernaar toe en de dorpjes waar je doorheen rijdt.

1245

Vooral het plaatje Reine wat op verschillende eilanden ligt die met bruggen met elkaar verbonden zijn. Het grootste gedeelte van de plaats ligt op een eiland in de Reinefjord. In de jaren 1970 werd Reine zelfs verkozen tot de mooiste plaats van Noorwegen.

7986WP_20190706_032

Nu een overnachting op een camping in het dorpje Fredvang, en even heerlijk met Bruno aan het strand gelopen...…. had hij wel even nodig na de lange en vele dagen rijden in de camper...…… zie video's hoe hij het naar zijn zin had.

camping 06 July 3camping 06 July 2camping 06 July 1Ferdig

De komende 3 dagen ga ik dezelfde route weer terug rijden dus zal ik erover een aantal dagen weer eens een verslag op zetten. Nog een fijn weekeind allemaal.