Scandinavie Tour 2019 - dag 17

1 juli 2019 - Ifjord, Noorwegen

17 Juni 2019

Vandaag was echt een dag met alleen maar regen en daarna ook veel stortbuien...…… gehele dag niet droog geweest maar ondanks het slechte weer heb ik zeker genoten van de route naar Noorwegen via de noordelijke poolroute van Finland.....was echt geweldig.

Route 01 July 2019Route van Rovaniemi, Finland naar Tana, Noorwegen (vlakbij Nordkinn)

Door de gemeente Sodankylä gereden wat een gemeente is in het Finse landschap Lapin Maakunta. Lapland wordt gekenmerkt door zijn strenge winters. De maximale sneeuw die er valt is vaak meer dan een meter hoog. In de laatste 10 jaar was de laagst gemeten temperatuur −50°C. (1999). De zomers zijn eerder aan de koele kant. Zelden komen de temperaturen boven 20°C. Uitschieters tot 30°C komen haast nooit voor. Land- en tuinbouw is door deze strenge weersomstandigheden niet mogelijk. Daarom doen ze vooral aan veeteelt en zijn zuivelproducten erg belangrijk.

316

Ook nog langs het Inarimeer gereden wat het op twee na grootste meer van Finland en het op zeven na grootste meer van Europa. Het ligt in Fins Lapland, ten noorden van de poolcirkel. Het meer is op de langste plaats 80 km lang, en op de breedste plaats 50 km. Het Inarimeer beslaat 1040 km² en de maximale diepte is 92 meter. Het water uit het meer stroomt noordwaarts via de Pasvikelva naar de Varangerfjord. Er liggen zo'n 3000 eilanden in het meer. Door de vele eilanden heeft het meer het karakter van een doolhof van waterwegen. Het dorp Inari ligt aan de Inaririvier, die hier uitmondt in het Ukonselkä, het randmeer van het Inarimeer.

5WP_20190701_021WP_20190701_022WP_20190701_026

Dacht nog even in Finland goedkoop te tanken...…. helaas hadden ze al de prijzen aangepast voor Noorwegen :-( .

Okk hier diesel duurGrens Noorwegen

Ja heb er tot nu toe al bijna 7000 km op zitten door Scandinavië en nu Noorwegen in...……… en het was al meteen geweldig mooi en totaal anders maar wat ik er van voorstelde heb ik tot nu toe gezien, natuurlijk altijd beter in het echt te zien maar toch maar wat foto's voor jullie gemaakt en dan te bedenken dat ik nog maar 100 km in Noorwegen heb gereden...…. het gaat heel langzaam want de wegen zijn heel smal met veel elanden op de weg.

51Smalle wegen Noorwegen 2Eelanden 2

Noorwegen 3Elanden 1Smalle wegen noorwegen 1

Nu een parkeerplek gevonden aan het Tanafjord, Noorwegen (vlakbij Nordkinn)

Kinnarodden eilandOvernachting plek 01 July 2019 2Overnachting plek 01 July 2019

schiereiland Nordkinn                        Uitzicht overnachting 01 July 2019

Nordkinn is een schiereiland in de provincie Finnmark in het uiterste noorden van Noorwegen. Op het schiereiland ligt Kinnarodden, het noordelijkste punt op het vasteland van Europa op 71°08’01 Noorderbreedte. Meestal wordt de Noordkaap aangezien voor het noordelijkste punt van Europa maar dit punt ligt op het eiland Magerøya. Het schiereiland ligt tussen de Tanafjord in het oosten en de Laksefjord in het westen. Kinnarodden is alleen per boot of te voet bereikbaar na het maken van een 24 kilometer lange wandeling vanuit het plaatsje Mehamn (GAAT IK ECHT NIET DOEN !!!!!).

Nou tot snel allemaal …….morgen naar de Noorkaap!